Prieš 30 metų nenutuokėme, kas yra garinė orkaitė: lietuvių kelionę į komfortišką ir tvaresnę buitį pradėjo „Electrolux“
Šiandien solidų gyvavimo Lietuvoje jubiliejų minintis prekių ženklas „Electrolux“ tebesiekia kadaise išsikelto tikslo: siūlyti inovatyviausią produktą bei geriausią patirtį naudotojams, tvarumą matant kaip kelrodį šiame procese. Jo rezultatas – tris dešimtmečius išlaikytas vieno iš buitinės technikos rinkos lyderių statusas ir įsipareigojimas dar aukščiau kelti savo pačių kartelę. Kaip viskas prasidėjo ir kokius iki tol nematytus technologinius sprendimus įmonė įkurdino lietuvių namuose? Kokia ateities perspektyva vadovaujasi?
Pirmieji pristatė šiandien itin vertinamas inovacijas
Atsigręždamas į įmonės istoriją, „Electrolux“ vadovas Lietuvoje Gintautas Vaitekonis pasakoja, kad startiniais veiklos metais kompanija buvo vienintelis buitinės technikos gamintojas ką tik nuo sovietmečio išsivadavusioje rinkoje. Jos vairą tuomet laikė vos keli žmonės, iš kurių vienas – ilgametis serviso vadovas, čia dirbęs iki pat užpraeitų metų pavasario. Sulig verslo klestėjimo pradžia 1993 m. komandą sudarė jau devynetas darbuotojų, o dalis per artimiausius kelerius metus prisijungusio kolektyvo dirba įmonėje ir iki šiol.
„Mėgstame pajuokauti, kad mūsų senbuviams, dirbusiems Profesionalios buitinės technikos skyriuje, teko atsakomybė ir laimė išbandyti savo jėgas itin reikšminguose projektuose. Kad ir pirmąjį mūsų krašte tarptautinį viešbutį „Radisson Blue Royal Astorija“ aprūpinti tuo metu pažangiausiomis ir vienintelėmis tokiomis skalbimo mašinomis bei restorano įranga“, – prisimena pašnekovas, ir pats prisijungęs prie „Electrolux“ prieš du dešimtmečius kaip mokymų vadovas.
Apie 2000-uosius metus švedų įmonė tapo inovatore, pagaminusia tuomet kone stebuklui prilygusį daiktą: siurblį-robotą „Trilobite“, privertusį aiktelėti ir lietuvius vartotojus. Tautiečiai jau galėjo išbandyti ir pirmųjų siaurųjų skalbimo mašinų, šaldytuvų su nuline temperatūros zona privalumus. O kuomet ėmėme atrasti skandinaviškos įmontuojamos virtuvės konceptą, Lietuvoje prasidėjo tikra „Electrolux“ orkaičių ir kaitlenčių era – daugelį inovacijų perkeliant iš profesionalios įrangos, naudojamos maisto gaminimui aukščiausios klasės „Michelin“ restoranuose, į įprastus namuose naudojamus prietaisus.
„Visgi bene daugiausia drąsos vadinti save vienais iš buitinės technikos lyderių mūsų krašte suteikia faktas, jog esame garinių orkaičių, indukcinių kaitlenčių ir dulkių siurblių-šluotų pradininkai. Tuo metu nė vienas gamintojas rinkoje negalėjo pasiūlyti kombinuotos garinės orkaitės, kuri savyje turėtų gaminimo garuose ir karštu oru funkcijas. Galima teigti, jog būtent mes ir suformavome rinkoje visiškai naują kombinuotų orkaičių kategoriją ir ją nuosekliai vystėme iki pat šių dienų“, – pasakoja G. Vaitekonis.
Lietuviai įvertino pastangas kurti visapusę kokybę
Pradžioje siejusi savo vardą daugiausia su šaldymo įrangos ekspertais, šiandien „Electrolux“ orientuojasi į buitį pagerinti plačiąja prasme leidžiančius sprendimus. Taikydama revoliucines technologijas ir pagal aukščiausios klasės dizaino tendencijas kuria maisto gaminimui, saugojimui, drabužių bei namų priežiūrai skirtą buitinę techniką. Tokią, kuri ne tik suteikia laisvės rūpintis kasdiene buitimi su malonumu, bet ir gyventi tvariau.
„Tiesa, lojaliausieji klientai veikiausiai prisimins, kad tam tikru laikotarpiu po savo sparnu glaudėme ir žinomus specifinių gaminių prekių ženklus – prekiavome girių bei parkų valymo technika“, – dalijasi G. Vaitekonis.
Per tris dešimtmečius vien savo prekių ženklo didžiosios buitinės įrangos ir dulkių siurblių „Electrolux“ pardavė apie 2,3 mln. vienetų. Turint omenyje tai, kad Lietuvoje yra apie 1,1 mln. namų ūkių, galima daryti prielaidą, jog per trisdešimt metų kiekviename namų ūkyje buvo ar lig šiol yra bent po vieną įmonės logotipu papuoštą prietaisą.
„Jei įskaičiuotume ir smulkiuosius buities prietaisus, turbūt parduota produkcija viršytų populiacijos skaičių“, – šypsodamasis svarsto G. Vaitekonis ir priduria, kad 2000 m. Vilniuje veikusios dvi firminės „Electrolux“ parduotuvės suprekiaudavo tiek gaminių, kiek visa šalis bendrai sudėjus.
Tuometinis į savo gerovę investuoti nusprendęs pirkėjas, anot kompanijos Lietuvoje vadovo, funkcionalumo paieškų aspektu nebuvo labai reiklus – dar nebuvome perpratę, ką galima nuveikti su visomis įdiegtomis technologijomis ir tiesiog pakako turėti daiktą, kuris gerokai palengvina rutiną. Visgi garantija, kad įranga tarnaus ilgai, bus laiku pristatyta, o atsiradus poreikiui – tinkamai suremontuota, svarbi buvo visuomet.
„Kitaip tariant, kokybės ieškota ne tik įsigytame prietaise, bet ir kliento aptarnavime. Manau, kad įmonės gebėjimas pateisinti visus šiuos lūkesčius savaime išgrynino prietaiso ilgaamžiškumą kaip vertybę, o su ja – ir lojalumą. Ne kartą teko girdėti kolegų istorijų, kaip partnerių parduotuvėse apsilankę klientai „Electrolux“ prekių ženklo buitinės technikos nori būtent todėl, kad jų tėvų patirtis kažkada įsigijus mūsų prietaisą buvo nepriekaištinga visomis prasmėmis“, – atskleidžia G. Vaitekonis.
Planuose – aktyviai tęsti pradėtą tvarumo kelionę
O štai visuomenės savivoka tvarumo klausimais, lyginant kompanijos pradžią ir dabartinį etapą, pasak G. Vaitekonio, skiriasi tarsi diena ir naktis – šiuolaikinis sąmoningas vartotojas supranta globalių problemų kritiškumą ir tai, kad prisidėdamas prie pokyčių gražina žmonijos ir planetos ateitį. Apskritai buitinės technikos pramonėje ir Lietuvoje nemenkus pamatus padėjo būtent Skandinavijoje suformuota „Electrolux“ tvaresnės kasdienybės filosofija.
„Šiandien ji lydi mus kiekviename žingsnyje. Pavyzdžiui, jau daugiau kaip 10 metų rinkodarinėmis kampanijomis ir kitomis edukacinėmis priemonėmis skatiname visuomenę skalbti drabužius 30 ºC ar žemesnėje temperatūroje. Taip sutaupoma 30 proc. energijos sąnaudų, o modernus prietaisas leidžia pasiekti tokius pačius efektyvumo rezultatus“, – pasaulinės kompanijos tvarumo ataskaitos duomenis komentuoja G. Vaitekonis.
Pašnekovas džiaugiasi, kad šiandien technologijų proveržį ir nuolat tobulinamų funkcijų gausą vis labiau vertiname kaip galimybę mažinti neigiamą poveikį planetai ir įžvelgti asmeninės naudos: pagal rekomendacijas išskalbtas drabužis dėvimas ilgiau, negana to, mažiau suvartotų išteklių draugiškai atsiliepia piniginei.
Visgi pakeisti kai kuriuos kultūriškai įsisenėjusius įpročius – gana esminis virsmas, kuris neįvyksta per naktį. Tai patvirtina ir minėtoji analizė, kurioje 59 proc. respondentų teigė, jog skalbdami daro tai per daug negalvodami – taip, kaip išmokė ankstesnės kartos.
„Įvairios iš anksčiau užsilikusios ir šiandien nebeaktualios normos egzistuoja ir kitose buities užduotyse, ne tik rūpinantis drabužiais. Tai viena iš priežasčių, kodėl iki 2030 m. įsipareigojome realizuoti dar ne vieną edukacinį ir socialinį projektą, kviesiantį visuomenę galutinai permąstyti tvarumo reikšmę kiekvieno iš mūsų gyvenime“, – pasakoja G. Vaitekonis.
Sutampantys ambicingų planų ir jubiliejaus skaičiai – simbolinė proga palinkėti sau ir klientams toliau eiti bendru sąmoningumo bei partnerystės keliu: „Ką gali žinoti, gal taip reikalingą maksimalų pokytį įgyvendinsime jau visai netrukus. Technologinio progreso tempas šiomis dienomis stipriai pasikeitęs, tačiau „Electrolux“ ir toliau veržliai žengia koja kojon su laikmečiu bei išlieka vienu iš rinkos lyderių, siūlančių inovatyvius bei tvarius sprendimus jūsų namams ir dar geresniam, komfortiškesniam gyvenimui juose.“